De nieuwe Scheldetunnel maakt de Antwerpse Ring rond en zorgt voor een vierde, noordelijk alternatief om de Schelde te kruisen, naast de Kennedy-, Waasland- en Liefkenshoektunnel. De nieuwe Scheldetunnel maakt de Antwerpse Ring rond en zorgt voor een vierde, noordelijk alternatief om de Schelde te kruisen, naast de Kennedy-, Waasland- en Liefkenshoektunnel. Om de werken zo vlot mogelijk te laten verlopen, bouwt men eerst de tunnelelementen op een droge plaats. Dat gebeurt in een tijdelijk bouwdok. Typisch voor een bouwdok is dat het vlakbij het water gelegen is. Wanneer de tunnelelementen klaar zijn, wordt het dok onder water gezet zodat ze gaan drijven. Daarna worden de tunnelelementen over het water naar hun definitieve locatie gesleept.
Tunneldok
Het tijdelijke bouwdok voor de Scheldetunnel ligt in de haven van Zeebrugge, op de hoek van het Boudewijnkanaal en het Verbindingsdok. Waarom daar? Omdat er op die plek ook plannen waren om het Boudewijnkanaal te verbreden voor de scheepvaart. Zo slaan ze twee vliegen in één klap; zodra de tunnelelementen onderweg zijn naar Antwerpen voor de bouw van de Scheldetunnel, worden de tijdelijke wanden van het dok weggenomen en is ook de verbreding van het Boudewijnkanaal een feit.
Lees meer over dit prachtige project op de website van Hendriks en over de bouwdok in Zeebrugge op de website van de Oosterweelverbinding.
Programma
Voor dit bezoek moet u zelf voor de benodigde PBM’s zorgen.